Bekvapis ir bespalvis vanduo yra vandenilio ir deguonies junginys (H2O). Išskyrus iš vandens vandenilį, juo galima varyti automobilius. Ir tai jau įgyvendinta. „BMW Hydrogen 7“, „Mercedes-Benz F-Cell“, „Opel Zafira HydroGen 3“, „Nissan X-trail FCV“ – tai tik keli automobiliai iš daugelio, varomų vandeniliu.

Dauguma hidromobilių (angl. hydrogen – vandenilis) turi sumontuotus bakus, kurie pildomi išgrynintu vandeniliu, ir tik vienetai – specialius generatorius, kurie išskiria vandenilį iš vandens. Vienas iš tokių automobilių yra 2008 m. vasarą pristatytas kompanijos „Genepax“ kūrinys: mažo automobilio generatorius išskiria iš bake esančio vandens vandenilį. Taip sukuriami elektronai, gaminantys automobilį varančią elektros energiją.

Neatsilieka ir lietuviai: 2007 m. rudenį dėstytojų padedami Šiaulių universiteto studentai sukonstravo pirmą Lietuvoje vandeniliu varomą lengvąjį automobilį. Jame, kaip ir „Genepax“ automobilyje, sumontuota vandenį į vandenilį ir deguonį skaidanti sistema.

Internete galima rasti nemažai patarimų, kaip sukonstruoti vandenilį gaminantį generatorių, ir ne vieną kompaniją, siūlančią įsigyti šį stebuklingą prietaisą. Vandenilio būna generatoriai dvejopi: vieni elektros srove iš vandens išskiria tik vandenilį, o kiti – HHO dujas (angl. oxyhydrogen) – degų vandenilio ir deguonies mišinį.

Deja, vien vandeniliu „maitinti“ automobilio nepavyks, jei generatorių sumontuosite įprastą vidaus degimo variklį turinčiame automobilyje – tai padės tik sutaupyti degalų. Pavyzdžiui, automobilis, varomas benzinu ar dyzelinu kartu su HHO dujomis, sunaudoja mažiau degalų ir į aplinką išskiria mažiau teršalų.

HHO dujų ir vandenilio generatoriai internete kainuoja įvairiai – nuo 40 iki 4 000 Lt. Bet kažkodėl apie jų efektingumą niekas garsiai nekalba. O gaila, nes vanduo dengia net 71 proc. Žemės paviršiaus ir galėtų būti didžiausias alternatyvių degalų šaltinis.

Šiauliečių sukonstruotas dvivietis „Smart“ dydžio automobiliukas su vandenilio generatoriumi kol kas „išspaudžia“ tik 50 km/val. greitį. Jis veikia panašiai kaip bet kuris kitas elektromobilis, tik jame elektros energija gaunama elektrocheminės reakcijos metu vandenilį išskiriant iš vandens vandenilio kuro elementuose. Šie elementai praleidžia teigiamo krūvio protonus ir sulaiko elektronus. Vienoje pusėje lieka teigiamas krūvis, kitoje – neigiamas, o susidarius potencialų skirtumui atsiranda elektros srovė, varanti automobilį.

Kompanija „Genepax“ tvirtina, kad šiam mažyliui vieno litro vandens užtenka valandai kelio važiuojant 80 km/val. greičiu.

Į „Genepax“ automobilį įdiegta sistema „Water Energy System“ (WES) generuoja energiją tiekdama orą ir vandenį į specialių membraninių elektrodų įrenginį, kurio pagrindą sudaro medžiaga, galinti cheminiu būdu skaidyti vandenį į vandenilį ir deguonį.

HHO dujų generatoriai gali atrodyti ir gana paprastai, tačiau jų visų veikimo principas tas pats: pasitelkiant elektros srovę vanduo suskaidomas į vandenilį ir deguonį, kurie kartu degdami sukuria papildomą energiją varikliui.

TM vasario numeryje skaitykite:

Pavasarį prasidėsiantis „Formulė 1“ sezonas žada pokyčių ir techninių naujovių.

Organinių šviesos diodų technologija televizorius paverčia popieriaus storumo prietaisais.

Penkių naujausių ir gudriausių mobiliųjų telefonų testas.

Mažiau pompastikos – tarptautinės Detroito automobilių parodos naujienos.

Keleivinių komercinės klasės automobilių testas

Keliais ir bekele: universalių vidutinės klasės motociklų palyginimas.